آموزشی

بررسی مزایا و معایب سوشال مارکتینگ

بررسی مزایا و معایب سوشال مارکتینگ

یکی از مهارت‌های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ، سوشیال مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این روز‌ها همه ما روزانه حداقل چند ساعت را به گردش در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت سپری می‌کنیم. در عصر امروزی و با توجه به علاقه مردم به خرید آنلاین دیگر هر کسی می‌تواند کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. یکی از اصلی‌ترین مزایای سوشال مارکتینگ این است که شما در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید باز می‌توانید کسب و کار خود را اداره کنید. تازه راه اندازی یک کسب و کار آنلاین در مقایسه با راه اندازی همان کسب و کار به شیوه سنتی به سرمایه کمتری نیاز دارد.

این روزها دیگر سوشال مارکتینگ به عضو جدانشدنی از روند بازاریابی تبدیل شده است و مهم است به عنوان یک فردی که به تازگی قصد ورود به یک صنعت یا پیشه‌ای را دارد اهمیت، مزایا و معایب آن را جدی بگیرید. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر درباره سوشال مارکتینگ و اهمیتی که می‌تواند در کسب و کارتان داشته باشد آگاه سازیم.

 

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

 

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

در اصل به هر فعالیتی که در شبکه‌های اجتماعی به منظور بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کار انجام شود سوشال مارکتینگ گفته می‌شود. سوشیال مارکتینگ راهی برای بالا بردن ترافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی است. موتور‌های جستجو در شبکه‌های اجتماعی بر اساس لایک، کامنت، میزان درگیری مخاطب با مطالب و اشتراک‌گذاری آن‌ها رتبه‌بندی را انجام می‌دهند.

 

سوشال مدیا مارکتینگ به چه معنا است؟

سوشال مدیا مارکتینگ، شکلی از دیجیتال مارکتینگ است که از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت برای تبلیغ یک برند یا  توسط هر فردی که محصولات و خدماتی برای ارائه دارد، استفاده می‌شود. فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و… چند نمونه از سوشال مدیا‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی و فروش بیشتر بهره بگیرید.

 

مزایای سوشال مارکتینگ

مزایای سوشال مارکتینگ

1.عدم محدودیت جفرافیایی

در سراسر جهان افراد زیادی در بستر آنلاین فعالیت می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی هر فردی در هر گوشه‌ای از دنیا که باشد باز می‌تواند از طریق اینترنت، با خدمات و محصولات شما آشنا شود. این یکی از مهمترین مزایا سوشیال مارکتینگ است.

2.تعداد زیاد مخاطبان

شبکه‌های اجتماعی محبوبیت فراوانی بین مردم جهان دارند. حضور بالای افراد در پلتفرم‌های اجتماعی از مزایا سوشال مدیا است. در برنامه‌های محبوبی مثل فیس بوک و اینستاگرام از چند صد میلیون تا چند میلیارد نفر عضویت دارند. دانستن همین عامل و همکاری با یک مجموعه دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای مثل پرشیانا وب می‌تواند برگ برنده‌ای در دستان شما باشد. پرشیانا وب یا داشتن سابقه ای بینظیر در زمینه طراحی سایت سئو و ارائه خدمات سوشیال مارکتینگ و آموزش سئو میتواند در این راه به شما کمک کند.

3.ارتباط آسان با مشتری

مشتریان همیشه نمی‌توانند به طور حضوری به فروشگاه مراجعه و خرید کنند. اما شبکه‌های اجتماعی این مشکل را برطرف کرده‌اند و از این طریق مشتریان می‌توانند در هر مکان و هر شرایطی که هستند به طور آنلاین از خدمات پشتیبانی سایت بهره مند شوند.

4.تبدیل مشتریان به دوستانی وفادار

شما با معرفی خود، کارتان و البته ارتباط موثری که با مخاطبان برقرار می‌کنید می‌توانید آن‌ها را به مخاطبان وفادار تبدیل کنید. با تولید محتوای جذاب، مخاطب به شما علاقه‌مند شده و شما را دنبال می‌کند.

5.یادگیری از رقبا

یکی از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی این است که شما به سادگی می‌توانید رقبای خود را رصد کنید و ببینید آن‌ها برای پیشرفت خود چه فعالیت‌هایی می‌کنند.

 

معایب سوشیال مارکتینگ

معایب سوشیال مارکتینگ

تا اینجای مقاله با شما درباره سوشال مارکتینگ و مزایای آن صحبت کردیم. با وجود تمام فواید و مزیت‌هایی که سوشال مارکتینگ دارد، دارای معایبی نیز هست که در اینجا که به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

1.صرف زمان زیاد و پرداخت هزینه

برای ساخت و تولید محتوا‌های جذاب نیاز به‌ایده‌های جالب و صرف زمان بسیار است. شما باید روزانه و به طور مرتب تولید محتوا انجام بدهید و بابت اجرا و انجام حرفه‌ای ایده‌هایتان مجبور به پرداخت هزینه خواهید بود.

2.نظرات منفی برخی از افراد

نظرات منفی افرادی که در سوشال مدیا دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند می‌تواند موجب شود افرادی که قصد خرید از شما دارند را منصرف کند. این داستان زمانی بدتر است که نظرات آن شخص ناشی از بی‌اطلاعی باشد. یک نظر منفی بین چند نظر مثبت، تاثیر منفی خود را بر روی مخاطبین خواهد گذاشت.

3.فضای رقابتی بالا

حقیقت آن است که رقابت در این فضا بسیار بالا می‌باشد و هر فردی نمی‌تواند به راحتی خودش را در این بازار رقابتی معرفی کند مگر آنکه‌ ایده‌های نو و جذاب داشته و به طور مستمر در این فضا فعالیت کرده و زمان زیادی صرف کند.

4.حجم بالای محتوا

تولید محتوا‌های مختلف در حجم بالا ممکن است باعث شود که محتوا‌های جدید سایرین به سرعت جای محتوا‌های شما را گرفته و اجازه ندهد که محتوا‌های تولید شده از طرف شما به خوبی دیده شوند.

 

معرفی انواع خدمات سوشال مدیا

هر کدام از برنامه‌ها و پلتفرمهایی که در بستر فضای آنلاین وجود دارند، خدماتی را به مخاطبانشان در زمینه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهند. در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مواردی مثل جذب فالوور و مشتریان بالقوه و بهبود نرخ تبدیل نوعی کمک به شناخته شدن بیشتر برند و افزایش فروش هدف شما است. در ادامه برخی از این موراد را باهم بررسی می‌کنیم:

۱. اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام با ایجاد صفحات بیزنسی، امکانات و مزایایی را به افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کاری را دارند ارائه می‌دهد. افراد می‌توانند با لایک، کامنت و ایجاد تعامل با پیج‌های دیگر پیج خودشان را بالا ببرند. توجه داشته باشید که استفاده از لایک‌ها و فالور‌های فیک، پیج شما را نابود خواهد کرد.

۲. لینکدین مارکتینگ

لینکدین یک پلتفرم مهم برای ارتباطات شغلی می‌باشد. صاحبان مشاغل می‌توانند نیرو‌های متخصص مورد نیازشان را از این طریق جذب کنند. شما می‌توانید با لینکدین مارکتینگ کار و برند خود را به سایرین معرفی کرده و با تولید محتوای خوب، بازدید سایت را بالا ببرید.

۳. توئیتر مارکتینگ

حجم توئیت‌های ارسالی در توئیتر بسیار بالا است و به همین دلیل ممکن است توییت شما دیده نشود. برای بهتر دیده شدن در توئیتر باید از تکنیک‌های بازاریابی توئیتر بهره بگیرید. شما می‌توانید با تبلیغ محصولات و خدمات خود در قالب توئیت، مخاطبان بسیاری پیدا کنید. از دلایل اهمیت توئیتر مارکتینگ امکان ارائه خدمات و پشتیبانی سریع به مشتریان است.

۴. پینترست مارکتینگ

 برای بازاریابی موفق در این برنامه باید عکس‌های جذاب آپلود کرده و مدام در این برنامه فعالیت کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از کامنتها نرخ تعامل با پیج‌های دیگر را بالا ببرید. نرخ تعامل بالا یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی پینترست است.

نتیجه گیری

سوشال مدیا زندگی و کار تمامی انسان‌ها را در دنیای امروزی تحت تاثیر خود قرارداده است. ما با شما در این مقاله درباره بازاریابی شبکه اجتماعی و خدمات سوشیال مارکتینگ صحبت کردیم. توجه داشته باشید که به منظور بهره گیری و افزایش فروش و یا حتی شناخته شدن برندتان شما باید به تمامی الگوریتمها و سایر کارهای تخصصی در زمینه سوشیال مارکتینگ تسلط داشته باشید. پس اگر اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید حتما از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر مثل پرشیانا وب کمک بگیرید. در آخر امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد. این مجموعه در زمینه آموزش طراحی سایت با وردپرس نیز فعالیت دارد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “بررسی مزایا و معایب سوشال مارکتینگ

  1. تسلیمی گفت:

    تا چه مدت شبکه های اجتماعی را پشتیبانی می کنید؟

    1. admin گفت:

      با سلام، تا زمانی که قرار داشه باشید، و این پشتیبانی همیشگی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *