آموزشی

معرفی روش های دیجیتال مارکتینگ

روش-های-دیجیتال-مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که این روزها بسیار آن را می شنویم. به طور کلی می توان گفت دیجیتال مارکتینگ به انواع روشهای بازاریابی توسط اینترنت و فضای مجازی گفته می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی و به صورت آنلاین و آفلاین انجام می شود.

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ توانایی این را دارد که آمار بازدهی مثبت از تبلیغات خود را با روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ اندازه گیری کند و بهترین روش را برای پیشبرد مقاصد تبلیغاتی خود انتخاب کند. دیجیتال مارکتینگ در واقع اصطلاحی نوین نمی باشد و می توان تولد آن را نزدیک به یک قرن پیش دانست. از زمانی که مردم به فکر تبلیغ کالا ها و محصولات خود از طریق رسانه های دیجیتال افتادند، روش های دیجیتال مارکتینگ در انواع مختلف ایجاد شد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که برای این که یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شویم نیازمند به دانستن و فراگیری چه روش هایی هستیم؟ در این مقاله به معرفی مهمترین و پر طرفدارترین روش های دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از این روش کسب درآمد و همچنین به طور گسترده به بررسی حوزه ها و تکنیک های مختلف آن می پردازیم.

معرفی ابزارها و روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ: 

بسیاری از افراد برای معرفی روش های دیجیتال مارکتینگ دسته بندی های مختلفی ایجاد کرده اند که این دسته بندی ها شامل نوع، کیفیت و هدف نهایی برند مورد نظر می شود. به عبارت دیگر باید بدانیم می خواهیم چه چیزی را با چه روشی و به چه کسانی معرفی کنیم. همچنین به بررسی میزان بودجه مورد نظر برای تبلیغات و انتخاب مناسب ترین روش برای آن می پردازیم. اشاره به یک مثال در این زمینه می تواند کمک زیادی به درک این موضوع کند.

بر فرض مثال شما می خواهید یک پکیج آموزشی زبان برای کودکان را که تولید خودتان است و هنوز به شهرت و معروفیت نرسیده است توسط روش های دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان خاص خود ارائه کنید. بدین منظور در ابتدا برند اصلی و نام محصول را مشخص می کنیم و توضیحی مختصر و مفید پیرامون محصول برای معرفی آن به مخاطب در نظر می گیریم.

سپس به انتخاب فضا و نوع مورد نظر برای تبلیغ محصول خود می پردازیم. استفاده از رسانه های جمعی مانند تلویزیون و رادیو از قدیمی ترین انواع روش های دیجیتال مارکتینگ بوده است و امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای جذب مشتریان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. بر اساس مقدار بودجه ای که برای تبلیغات خود در نظر داریم باید به انتخاب یکی از این روشها بپردازیم. به مجموعه ی این عملیات استراتژی اصلی محصول برای شناخته شدن می گویند.

معرفی انواع روش ها و حوزه های دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده: 

می توان گفت مهمترین گزینه برای انتخاب بهترین روش از روش های دیجیتال مارکتینگ تحت تاثیر مستقیم نوع کالا و مخاطبان خاص آن و بر آورده شدن اهداف آن برند دارد. از جمله رایج ترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک وبسایت
  • تولید محتوا
  • بهینه سازی وبسایت و پشتیبانی سایت
  • بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
  • استفاده از تبلیغات بنری و ریپورتاژ آگهی
  • اس ام اس مارکتینگ و وایرال مارکتینگ

حتما بخوانید: طراحی سایت در تهران

بررسی انواع حوزه های دیجیتال مارکتینگ

ایجاد یک وب سایت

بیشتر کارفرمایان برای معرفی محصولات خود نیاز به فضایی دارند تا بتوانند به طور گسترده و با استفاده از فیلم و عکس و متن های اختصاصی به معرفی کالاهای خود بپردازند. ایجاد یک وبسایت می تواند این نیاز را به طور کامل برآورده کند و به بهترین شکل محصولات و یا کسب و کار مورد نظر را با انواع روشها به مخاطبان ارائه دهد.

بهینه سازی وب سایت و یا سئو سایت

بعد از این که وب سایت مورد نظر ایجاد شد و محتوای آن بارگزاری شد باید از طریق بهینه سازی و رعایت یک سری از اصول مهم، وب سایت را به موتور های جستجو گر معرفی کنیم و آن را به صفحه ی نخست از صفحات جستجو ها بیاوریم. می توان گفت بهینه سازی وبسایت برای دیده شدن بیشتر مهمترین روش از روش های دیجیتال مارکتینگ است زیرا اگر شما بهترین سایت را برای معرفی کار یا محصولات خود داشته باشید ولی در راس جستجو ها نباشید کمتر دیده می شوید. کمتر دیده شدن یک وب سایت و کاهش میزان ورودی مخاطب می تواند تاثیر منفی بر روی کسب و کار شما داشته باشد. برای این که سایت خود را به صفحه نخست جستجو ها بیاوریم از دو روش مهم و اصلی می توان استفاده کرد:

  1. سئو SEO
  2. سم SEM

در روش اول با رعایت یک سری اصول و نکات مهم و بدون هزینه می توان در طی چند ماه به این هدف رسید و در روش دوم با در نظر گرفتن مبلغی برای خرید Adwords به دیده شدن سایت کمک می کنیم. ادوردز ها لینک سایت را به مخاطبان نشان می دهند  در ازای ورود تعداد مشخصی از افراد مبلغی از حساب وب سایت کم می کند. ماندگاری وب سایت در صفحه نخست با روش اول بیشتر و دائمی تر است. شما عزیزان می توانید تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود را به پرشیانا وب بسپارید.

تولید محتوا یکی از تاثیر گذار ترین روش های دیجیتال مارکتینگ

تهیه متن، عکس، فیلم و هر آن چه که بتواند محصول و کسب و کار افراد را معرفی کند در زمره تولید محتوا قرار می گیرد. تولید محتوا اهمیت بسیاری برای شناسانده شدن برند و شغل افراد دارد زیرا می تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد. داشتن اطلاعات کافی پیرامون مخاطبان و پرسونای آنها و استفاده از روش های نگارشی و رعایت اصول ساده سازی اطلاعات می تواند نتیجه بسیار مثبتی در ارائه محصولات داشته باشد. تعیین یک استراتژی موفق در این مرحله انجام می شود و بر اساس آن محتوا تولید می گردد.

بازاریابی ویدئویی و اهمیت آن در مراحل دیجیتال مارکتینگ

همواره استفاده از جلوه های بصری و دیداری توانسته است آمار بیشتری در جذب مخاطب داشته باشد. دیدن فیلم های واضح و با کیفیت از کسب و کار و یا محصولات می تواند اعتماد مخاطبان را بیشتر جلب کند و به روش ساده تری آنها را بشناساند. یک فیلم کوتاه و یا تیزر تبلیغاتی خلاقانه می تواند تا مدتها در فکر افراد ماندگار شود و این امر در زمان بسیار کوتاهی انجام شود. با قاطعیت می توان گفت که ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی یکی از مهمترین مراحل دیجیتال مراکتینگ است که می تواند تعداد زیادی از افراد را مخاطب خود قرار دهد.

سوشال مارکتینگ یکی از انواع روش دیجیتال مارکتینگ

شبکه های اجتماعی از مهمترین و پر مخاطب ترین رسانه ها در دهه ی اخیر می باشند. این شبکه ها جذابیت زیادی در میان مخاطبان دارد و بنابراین نقش مهمتری برای معرفی و تبلیغات کالا ها و مشاغل در میان مخاطبان ایفا می کند. با استفاده از فضای مجازی و برنامه های متنوع از جمله فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، ردیت و سایر شبکه ها می توان بیننده بیشتر و فعال تری برای رسیدن به هدف غایی یعنی تبلیغات پر بازده داشت. یک سوشال مارکتینگ می تواند توسط ایجاد محتوای جذاب و رعایت نکات لازم در این زمینه ظرف مدت کوتاهی به درآمد و یا فروش مورد نظر خود برسد. استفاده از ارتباطات و داشتن نقش بیشتر در این شبکه ها می تواند برند را بیشتر و بهتر تبلیغ کند.

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی و روش های دیجیتال مارکتینگ

دو روش کلی برای شناخته شدن در این فضاها وجود دارد که کارفرمایان برای بدست آوردن نتیجه مطلوب باید از آنها بهره ببرند. همیشه افرادی هستند که قبل از ما به ایجاد یک کسب و کار و یا تولید یک محصول پرداخته اند. با دانستن تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان از معروفیت این دسته از افراد استفاده کرد و در زمان کوتاه تر و با در نظر گرفتن هزینه تبلیغات به هدف مورد نظر خود رسید. دو روش مهم از روش های دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه های اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افیلیت مارکتینگ
  2. اینفوئنسر مارکتینگ

در روش اول با برقراری ارتباط با افرادی که در این فضاها شناخته شده تر هستند و درخواست تبلیغ از آنها می توان برند و محصولات خود را به افراد بیشتری معرفی کرد. بلاگر ها از مهمترین دسته این افراد هستند که می توان در ازای تبادل یا پول درخواست تبلیغ کرد. نمونه این امر را در رپورتاژ آگهی و برای سایت های معتبر نیز داریم.

در روش دوم به دنبال کسانی می گردیم که با کسب و کار و یا محصول ما در ارتباط هستند و با استفاده از تبلیغاتی که برای ما می کنند کاربران بیشتری را به سمت ما هدایت می کنند.

 

رپورتاژ آگهی و تاثیر آن در دیجیتال مارکتینگ

می توان گفت این روش از معرفی کالا ها و کسب و کار شبیه به روش قبلی می باشد با این تفاوت که در این روش از فضای سایت ها و به صورت تبلیغات بنری استفاده می کنیم. ما برای معرفی خود به سراغ سایت هایی می رویم که معروف تر هستند و کاربران بیشتری دارند. این سایت ها در ازای تبلیغات مبلغی را دریافت می کنند ولی در برخی از سایت های وبلاگی می توان تبلیغات را به صورت رایگان انجام داد. باید توجه داشت که در این وبلاگ ها کاربران به لندینگ پیج ها هدایت شوند و لینک صفحه ای برای تبلیغات داده شود که بیشتر مد نظر کاربر است. ایجاد یک رپورتاژ آگهی جذاب می تواند کاربران را برای کلیک روی لینک مورد نظر و بازدید های بیشتر ترغیب کند.

ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و وایرال مارکتینگ

این روزها تبلیغات پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است. یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ از گذشته تا امروز همین SMS مارکتینگ است که با هزینه کمتر برای مخاطبان خاص ارسال می شود. همین امر در مورد ایمیل مارکتینگ نیز صادق است. اما در مورد وایرال مارکتینگ باید بگوییم استفاده از ایده ای خلاقانه و بکر می تواند منجر به شیوع تبلیغ ما در فضای مجازی و اینترنت شود. مردم با پسندیدن این تبلیغ جالب آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند و این تبلیغ آنقدر جذابیت دارد که در مدت کوتاهی تعداد زیادی را به صفحه ی مورد نظر ما هدایت کند. دستیابی به یک وایرال مارکتینگ موفق می توان تا 90 درصد از راه پر پیچ و خم شناساندن برند و کسب و کار ما را ایجاد کند

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “معرفی روش های دیجیتال مارکتینگ

  1. akbar_ui گفت:

    کدوم یکی از این روش ها کم هزینه تر و به صرفه تر هستش؟

    1. admin گفت:

      سئو بهترین روش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *