آموزشی

بازاریابی اینترنتی و انواع روش های آن

بازاریابی-اینترنتی

جذب مشتری جدید برای شرکت‌ها امری حیاتی است و روش‌های ارائه شده برای دست یابی به این هدف متنوع هستند. نوعی روش تحت عنوان بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing وجود دارد که طی چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

بازاریابی اینترنتی روشی است که جذب مشتری بر بستر اینترنت را ممکن می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اینترنت مارکتینگ کم‌هزینه‌تر و سودمندتر از دیگر روش‌های تبلیغاتی است، چون کاربران زیادی مشغول استفاده از شبکه‌ی اینترنت هستند و پتانسیل زیادی برای دیده شدن تبلیغات اینترنتی وجود دارد. هر کسب و کاری در دنیای امروز به انجام بازاریابی اینترنتی نیاز دارد، حتی اگر در دسته ی کسب و کارهای کوچک با فعالیت محدود قرار بگیرد.

حضور در اینترنت امکان معرفی حوزه‌ی کاری را ممکن می‌‌ کند، تعداد مشتری ها را بالا می برد و در نهایت به افزایش درآمدها منتهی می شود. به لطف بازاریابی اینترنتی می توانید از کانال های مبتنی بر وب به منظور پیدا کردن مشتری های جدید بهره بگیرید. این مجموعه در زمینه آموزش خصوصی سئو نیز فعالیت دارد.

 

چرا بازاریابی اینترنتی اهمیت دارد؟

Internet Marketing

 

بازاریابی اینترنتی را می توان نوعی بازاریابی مستقیم عنوان کرد که به رشد و موفقیت کسب و کارها کمک شایانی می کند. کسب و کارهای موفق برای ادامه ی حیات و ماندن در مسیر موفقیت به مشتری نیاز دارند و بازاریابی اینترنتی عملی شدت این هدف را امکان پذیر می کند. بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تحقیق و تحلیل است و برای انتخاب استراتژی های موثر بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد.

بازاریابی آنلاین نوع پیشرفته‌ی بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود که هزینه ها را کاهش می دهد، ماندگاری بیشتری دارد و فراگیر است. همچنین امکان سنجش پذیری آن وجود دارد. هر چه زمان می گذرد اهمیت بازاریابی دیجیتال در نزد مدیران کسب و کارها بیشتر می شود.

در زمان های نه چندان دور اکثر کسب و کارهای بزرگ اهمیت چندانی برای بازاریابی اینترنتی قائل نبودند. این کسب و کارها غالبا محلی بودند و به همین دلیل دلیل مشخصی نمی دیدند که هزینه و وقتِ در دسترس خود را صرف بازاریابی اینترنتی کنند. امروزه شمار جست و جوی محلی در گوگل بر بستر اینترنت افزایش یافته و تغییراتی در عادات مصرف کنندگان مشاهده شده است؛ این دو عامل باعث شده اند بازاریابی اینترنتی اهمیت بیشتری پیدا کند.

 

ویژگی های مهم بازاریابی اینترنتی چیست؟

اینترنت مارکتینگ

شاید یکی از پر اهمیت ترین ویژگی های بازاریابی اینترنتی تعاملی بودن رسانه هایی است که تبلیغات در آن ها انجام می شود. رسانه های پربازدید اینترنتی تعاملی اند چون بازخورد مخاطبین آن ها به شکل بی درنگ قابل بررسی است. چنین قدرت تعاملی پر اهمیتی نشان می دهد رسانه های این چنینی حساسیت بالایی دارند و به همین دلیل پویش های تبلیغاتی باید به درستی طراحی شود.

وقتی بحث به بازاریابی اینترنتی می رسد، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. این بسترها پیام ها را در زمانی کوتاه بین تعداد پرشماری از کاربران پخش می کنند. در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها به طور عمده دوستان برای یک دیگر محتوا را ارسال می کنندو به همین دلیل نرخ دیده شدن پیام بسیار بالا است.

نکته ی مهم دیگر این است که در بازاریابی اینترنتی از چندین رسانه ی متنوع استفاده می شود. امروزه رسانه های مختلفی در حوزه ی موسیقی، فناوری، علمی، متن و… مشغول فعالیت هستند و هر یک از آن ها یک سری کاربر مختص به خود را دارند. افزایش تدریجی سرعت اینترنت و افزایش سطح دسترسی مردم به گوشی های هوشمند باعث شده است میزان علاقه به مشاهده ی ویدیو افزایش پیدا کند.

فضای آنلاین شامل انواع ابزارهای سنجشی است تا تبلیغ کنندگان بتوانند میزان اثرگذاری هزینه های صرف شده را مورد بررسی قرار دهند. چنین کاری باعث می شود بتوان در زمان سریع اصلاحات لازم را برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب انجام داد.

در طراحی سایت پویش های تبلیغاتی باید به این امر توجه شود که کاربران در فضای آنلاین رفتاری متفاوت نسبت به دنیای واقعی از خود نشان می دهند. رسانه تعاملی است و از طرفی هویت کاربر را مخفی نگه می دارد. این دو موضوع به تفاوت یادشده منتهی می شوند.

نباید فراموش کنیم که کاربران فضای آنلاین کم حوصله هستند و تمایل دارند اطلاعات مدنظرشان را در زمانی کوتاه کسب کنند. نرخ استاندارد برای جذب مخاطب به وب سایت، سه ثانیه است و این موضوع به وضوح نشان می دهد کاربران اینترنت کم حوصله هستند. تنوع بسیار زیاد محتوای رایگان در اینترنت باعث شده است کاربران بسیار تنوع طلب شوند و این امر پیاده سازی بلندمدت پویشی واحد را غیرممکن می کند.

 

روش های بازاریابی اینترنتی

سئو

قدرتمندترین روش بازاریابی اینترنتی را می توانیم سئو (بهینه سازی برای موتورهای جست و جو) به حساب بیاوریم. حضور در صفحه ی نخست گوگل فواید بسیار زیادی برای کسب و کار به ارمغان می آورد. امروزه گوگل پر استفاده ترین موتور جست و جوی دنیا به حساب می آید و طبق نتایج برخی تحقیقات، اکثر کاربران به درستی نتایج جست و جو معتقد هستند. موتورهای جست و جو و به خصوص گوگل الگوریتم هایی پیچیده دارند.

باید توجه داشت که سئو بسیار تغییرپذیر است. این امر باعث شده معیارهایی که پیش تر اولویت بالایی داشتند امروزه اهمیت کمتری داشته باشند. کلیدواژه های انتخاب شده باید بسیار ساده و محبوب باشند تا با جست و جویی کوتاه بتوان به سایت دسترسی پیدا کرد. بهره گیری از گوگل مپس برای آدرس دادن بسیار کار مناسبی است.

 

مزایا:

  • افزایش اعتبار کسب و کار
  • افزایش آمار بازدید سایت
  • باعث افزایش مشتری و فروش شما خواهد شد.
  • تبدیل کاربر به مشتری
  • افزایش سرعت وب سایت

 

معایب:

  • زمان بر است.

شبکه های اجتماعی(social marketing)

سوشیال مارکتینگ

امروزه تعداد بسیار زیادی از مردم به صورت روزانه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و شمار درخورتوجهی از آن ها زمان به نسبت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. افراد در شبک های اجتماعی با شمار زیادی از مردم تعامل برقرار می کنند و عقاید و دیدگاه های خود را به اشتراک می گذارند.  افرادی که به دنبال رونق کسب و کار هستند می توانند استفاده های پرشماری از شبکه های اجتماعی بکنند. شبکه های اجتماعی بستر بسیار خوبی برای تعامل در دسترس شما قرار می دهند.

با همه ی این ها نباید تمرکز روی کیفیت را فراموش کنید. کیفیت بهترین تبلیغ است؛ وقتی محصول باکیفیت داشته باشید مشتریان در نقش تبلیغ کننده برای شما ظاهر می شوند و به رایگان محصول تان را به بقیه می شناسانند. شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهند ویدیوهای آموزشی و پست های محبوب منتشر کنید و میزان شناخته شدن برند خود را بالا ببرید. شبکه های اجتماعی امکانات مختلفی برای دیده شدن ارائه می دهند؛ شماری از آن ها برای قرار دادن شما در جایگاه های تبلیغاتی بالا به روش های پولی هم روی می‌ آورند. در شبکه های اجتماعی تداوم فعالیت اهمیت زیادی دارد. با تداوم فعالیت تعامل کاربران با صفحه ی شما حفظ می شود و همواره احتمال دارد افراد جدیدی به سمت کسب و کار شما بیایند.

مزایا:

  • بهبود اعتبار برند
  • افزایش ترافیک سایت
  • رهبری بازار
  • شناخته شدن برند توسط مردم

 

معایب:

  • هزینه بالا

بازاریابی ویدیویی(video marketing)

ویدیو مارکتینگ

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، کاربران امروزی اینترنت بسیار کم حوصله هستند و این کم حوصلگی بیشتر از محتوای متنی شهود پیدا می کند. بررسی ها نشان می دهد ویدیوهای باکیفیت و خوب تاثیرگذاری بیشتری نسبت به متن دارند. اکثر کاربران شبکه های اجتماعی به دنبال سرگرم شدن می گردند و آنقدر حوصله ندارند که پای متن های دقیق بنشینند. این افراد به جای خواندن تبلیغات متنی سراغ دیدن ویدیو می روند. این موضوع اهمیت ساخت ویدیو برای کسب و کار را بسیار بالا می برد.

روانشناسی رنگ ها، لحن طنز، برانگیختن احساسات (نظیر عشق، دل سوزی و عشق) و… جزو موارد هستند که بهتر است در ویدیوها رعایت کنید تا اثرگذاری شان بیشتر شود. سرویس های انتشار ویدیو که کاربران میلیونی دارند بستر مناسبی برای دیده شدن ویدیوها ارائه می دهند.

داشتن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی ویدیومحور برای کسب و کارهای امروزی اهمیت زیادی دارد. تیتر ویدیو بسیار مهم است و باید هدفمند باشد. بازاریابی ویدیویی اهمیت بسیار زیادی دارد و این اهمیت در بالا آمدن ویدیوها به هنگام جست و جوی کلیدواژه ها به خوبی دیده می شود.

مزایا:

  • آسان بودن
  • درگیر کردن احساسات کاربر
  • محبوبیت بالا
  • افزایش نرخ فروش
  • علاقه مندی موتورهای جست و جو به ویدیو

معیاب:

  • ساخت ویدیو زمان بر هست.

بازاریابی ویروسی (viral marketing)

وایرال مارکتینگ

نوعی از بازاریابی بر بستر اینترنت، بازاریابی ویروسی است. در این نوع بازاریابی با رعایت یک سری اصول در تلاش هستید کاری کنید محتوای تولیدشده توسط شما به طور ویروسی در بین مردم پخش شود. برای دست یابی به اصل بازاریابی ویروسی باید به مخاطب تان به منظور پخش کردن ویدیو انگیزه بدهید؛ انگیزه هایی مثل جایزه، مسابقه و… . در واقع مخاطب باید تصور کند که پخش کردن محتوای شما کاری جالب است و به محبوب تر شدن خودش منتهی می شود.

مزایا:

  • تایم کوتاه
  • تاثرگذاری زیاد

معایب:

  • دشواری

بازاریابی با ایمیل(email marketing)

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی با ایمیل باعث ایجاد ارتباطی دوطرفه با مخاطبان می شود و به همین دلیل به شما امکان می دهد که لینک مستقیم به محصولات خود را برای مخاطبان هدف ارسال کنید. روش های متنوعی برای گرفتن ایمیل کاربران وجود دارد. مثلا می توانید ثبت نام در وب سایت را ملزم به ارائه ی آدرس ایمیل کنید یا این که همه ی کاربران فروشگاه را ملزم کنید که آدرس ایمیل شان را به شما بدهند.

قرار گذاشتن لینک لغو عضویت در ایمیل نشان دهنده ی احترام گذاشتن به مشتری است. نمی توان به شکل بی هدف به مخاطبان ایمیل زد. باید سراغ کسانی بروید که احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتری شما وجود دارد.

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که وابستگی شدیدی به اینترنت دارد و کاربردهای اینترنت در زندگی بیشتر و بیشتر می شود. استفاده ی بهینه از اینترنت در نهایت به افزایش محبوبیت کسب و کار شما می انجامد. شناسایی روش های اصلی بازاریابی اینترنتی امری ضروری است. باید با چشم باز سراغ روش ها رفت.

مزایا:

  • دسترسی آسان
  • هزینه و زمان کمتر
  • قابلیت شخصی سازی
  • قابلیت به اشتراک گذاری
  • پشتیبانی سایت

 

معایب:

  • مشکلات طراحی ایمیل در پلتفرم های مختلف

 

تمامی موارد موربوط به راه اندازی یک کسب و کار از طراحی وب سایت تا سئو و افزایش ترافیک و ورودی سایت به شماتوسط مجموعه پرشیاناوب آموزش داده خواهد شد. همچنین آموزش خصوصی طراحی سایت  نیز انجام می دهند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “بازاریابی اینترنتی و انواع روش های آن

  1. mohammad گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود ممنون.

  2. رضا گفت:

    بازاریابی با ایمیل یه روش تضمینی هست ؟

    1. admin گفت:

      سلام، بله ، در طولانی مدت و استمرار بسیار مناسب می باشد.

  3. saeed گفت:

    بازاریابی ویدیویی باعث کند شدن سایت نمیشه؟

    1. admin گفت:

      با سلام، خیر اصلا، استفاده از پلیر مناسب ، بهینه بودن حجم ویدئو ها و … همه در سرعت سایت تاثیر دارند.

  4. رضا گفت:

    کدوم یکی از این روش ها برای کسب و کار های تازه بهتره؟

    1. admin گفت:

      بهترین روش سئو می باشد که هم هزینه مناسب تری دارد و هم ماندگاری بیشتری.

  5. محیا گفت:

    سلام خدمت شما
    برای کسب و کار من ( فروش عطر ) کدوم پلتفورم رو پیشنهاد میکنید؟

    1. admin گفت:

      با سلام، طراحی سایت و سئو خیلی مناسب کار شما است.

  6. غزل گفت:

    حداقل مدت زمان به نتیجه رسیدن از روش سئو چقدر است؟

    1. admin گفت:

      با سلام، برای کسب و کارهای مختلف فرق می کند ؛ اما حداقل 4 ماه می باشد.

  7. زی زی گولو گفت:

    فرق سئو و sem چیه؟

    1. admin گفت:

      سلام، SEM یک مفهوم خیلی کلی تر هست که شامل موارد مختلفی در زمینه بازاریابی می باشد و سئو یکی از زیر مجموعه های sem می باشد.

  8. farid گفت:

    اطلاعاتتون بسیار جامع و کامل هست و بسیار استفاده کردم سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *