تولید محتوا یکی از مشاغل و حرفهی تخصصی برای راهاندازی یک وب سایت یا بسترهای اینترنتی است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ورود وسایل ارتباطی جدید در دنیای مدرن شکل تبلیغات نیز تغییر کرده است. افراد با تولید محتوای جذاب به تبلیغ محصول میپردازند. با فراگیر شدن فضای مجازی به صورت گسترده و تأثیرگذاری زیاد اینترنت در زندگی روزمره سایتها و بسترهای اینترنتی زیادی برای کسب و کارها واطلاعات عمومی فراهم شده است.
چطور محتوای جذاب تولید کنیم
یکی از مشاغل شکل گرفته با فضای مجازی و اینترنت، تولید محتوا میباشد. اما به راستی تولید محتوا چیست؟ چگونه میتوان محتوای جذابی تولید کرد؟ محتوا در چند نوع هستند؟ محتواها در چه پلتفرمی شکل میگیرند؟ آیا تولید محتوا در برنامه خاصی قرار میگیرند؟ همه اینها سؤالاتی هستند با دانستن جواب های آن به شما کمک می کند تا محتوای جذابی تولید کنید.
تولید محتوا بیشتر برای کسب و کارهای اینترنتی در قالب آموزشی یا تبلیغات ومعرفی محصول میباشد. هر شغلی یکسری نکات برای انجام بهتر آن دارد. تولید محتوا نیز یک شغل محسوب میشود که با رعایت نکات و یادگیری آن میتوان به موفقیت در آن دست پیدا کرد.
تولید محتوا چیست
تولید محتوا تعریف های زیادی دارد. اما همه افراد در طول زندگی به صورت ناخودآگاه به تولید محتوا پرداخته اند. از فردی که یک روز زندگی خود را عکس گرفته و آن را در پیج اینستاگرامش گذاشته و زیر آن کپشن نوشته است تا آن فردی که مطالب آموزنده درباره حرفهی دوچرخه سواری و یا شغل خود گذاشته است. اما با نگاه دقیقتری میتوان تولید محتوا را اینگونه تعریف کرد: تولید محتوا یعنی جمعآوری اطلاعاتی از نوع تصویر، مطلب (متن) و یا صوت میباشد که جذاب بوده و مخاطب را برای خواندن آن مطلب ترغیب و گاهی فرد را برای انجام آن عمل تشویق کرد.
گاهی محتوا خاصیت سرگرم کنندگی دارد و این گونه مخاطب را جذب میکند تا به هدف خود برسد. گاهی محتوا حاوی اطلاعات آموزنده برای افراد میباشد. در حقیقت تولید محتوا باید قابل اعتماد، قابل استناد و مرتبط با یک موضوع باشد. نگارش یا جمع آوری محتواها باید طبق آخرین بروزرسانیهای اطلاعاتی باشند تا مخاطب بتواند با مطالعه ودنبال کردن آن اطلاعات جدیدی کسب کند و مفید واقع شود.
چگونه تولید محتوا را شروع کنیم
زمانی که شما به طراحی سایت مورد را انجام می دهید باید بدانید یک سایت علاوه بر اینکه نیاز به طراحی زیبا و جذابی دارد نیازمند تولید محتوا جذاب هم می باشد. همانطور که گفته شد تولید محتوا تاثیر بسزایی در سئو وب سایت شما دارد، هر چقدر تولید محتوای شما قوی تر و جذاب تر باشد از نظر گوگل شما حرفه ای تر عمل کرده اید. چه محتوایی تولید کنیم تا از نظر کاربر جذاب باشد این سوالی است که برای محتوا گران بسیار پیش می آید محتوایی که موضوعات جذاب برای مردم داشته باشد بهترین نوع محتوا می باشد.
چگونه موضوع مناسب انتخاب کنیم؟
بررسی سایت های رقیب : با بررسی سایت های رقیب متوجه می شویم که رقبا در چه زمینه هایی تولید محتوا انجام داده اند و در چه سطحی هستند این به شما کمک می کند تا موضوعات جذاب برای مردم بنویسید
استفاده از موضوعات ترند: سعی کنید از موضوعاتی که بیشتر مورد توجه کاربران می باشد و به قولی ترند شده اند استفاده نمایید.
موضوعات آموزشی: حتما از محتوا های آموزشی در وب سایت خود استفاده نمایید چرا که بسیاری از کاربران به دنبال نکات آموزشی هستند.
محتوای جذاب را چگونه بسازیم ؟
تولید محتوای جذاب، تولید محتوایی است که بیشترین مخاطب را به خود جذب کند. حال دیگر این مهارت فرد تولید کننده محتوا بستگی دارد که توانسته فقط با یک تصویر یا نوشته ی کپشن مخاطب را جذب کند یا فیلم های بارگذاری شده و یا فقط از طریق نگارش متنهایی با بالاترین جذب مخاطب باشد. برای تولید محتوای جذاب ابتدا باید یک ایده را در سر پروانده بعد آن را با سلایق مردم سنجید و میزان بازدهی و دغدغه مردم را داسنت. در واقع باید بتوان مخاطب را با آن محتوا درگیر کرد.
چگونگی تولید محتوای جذاب مطلب بسیار گستردهای است. اما پس از ایده پردازی برای تولید محتوا و تصمیم گیری برای انوع محتوا به صورت شنیداری، تصویری و متن به سراغ موضوع رفت. موضوع انتخابی بایدمتناسب با سایت و یا حوزهای باشد که همیشه دغدغه افراد هست. مطالعه و استفاده از منبع بروز دنیا درباره آن محتوا در مرحله بعدی قرار دارد. باید بتوان مطالب به روز را در محتوا گنجاند.
بعد از آن یک نقطه کانونی را باید در نظر گرفت. مثلا در عکس مورد نظر موضوع مورد نظر در نظر گرفته شده باشد. یا در فایلهای شنیداری موضوع حول یک کلمه کلیدی بچرخد و یا در نگارش متن کلمه ی مورد نظر به صورت تکرار انجام بگیرد. تکرار همه کلمه کلیدی به دلیل ساختار شکل گرفته در گوگل است که در موتور جستجوی گوگل بتوان آن مطلب را بالا برد.
چرا به تولید محتوای جذاب نیاز داریم؟
از نگاه دیگران میتوان تولید محتوای جذاب را آن دانست که با جستجوی آن کلمه کلیدی در گوگل آن محتوا را در اولین رده موتور جستجو گوگل دانست. چرا که جامعترین و پرکاربردترین موتور جستجو در دنیا گوگل است و طبق آن نیز برنامه هایی برای انجام تولید محتوای جذاب طراحی و به بازار عرضه شده است. استفاده و الگوبرداری از دیگر محتواها در سایت های مختلف میتواند کمک کننده باشد.
ویژگی تولید محتوای جذاب
- محتوایی جذاب است که کپی نباشد. پس بهتر است از نگارش محتوای کپی جلوگیری شود.
- بهتراست محتوا هدف داشته باشد و برای مخاطب هیجان انگیز باشد.
- در نگارش محتوا و تولید محتوا جذاب باید سئو رعایت شود. یعنی تولید محتوا بر اساس سئو و بهینه سازی و پشتیبانی سایت میتواند موفق و محتوای جذابی باشد.
- طبق الگوریتمهای گوگل محتوا تولید شود.
- در تولید محتوا از غلط تایپی، غلط املایی و نگارشی جلوگیری شود. بهتر است یک تولید کننده محتوا مسلط به تمام این نکات ویرایشی نیز باشد.
- در تولید محتوا جذاب بهتر است خیلی درباره رونق کسب و کار و تبلیغ صورت بگیرد. اگر هم صورت میگیرد بسیار هوشمندانه و در قالب اطلاعات علمی صورت بگیرد.
- بالا رفتن فالوورهای اینستاگرام و شبکههای اجتماعی نیز یکی دیگر از ویژگیهای تولید محتوای جذاب است.
- بالا رفتن نرخ تبدیل در وبسایتها و بالا رفتن رتبه در موتور جستجوی گوگل یعنی چگونه رتبه اول گوگل شوید
- دستیابی به اهداف تولید محتوا
- افزایش نرخ کلیک بر روی مطلب
- کامنت گذاری و مشاهده مطلب بر اساس جستجو گوگل
روش تولید محتوای جذاب
این روزها که محتواها به صورت بمبی از کلمات در آمدهاند و مخاطب را با کلمات بمبارن میکنند. روشهایی نیز وجود دارند که میتوانند مخاطب را جذب کنند. در حقیقت مخاطبین چه نوع محتواهایی را دوست دارند؟ با این چند روش تولید محتوای جذاب ، مخاطب برای شما سر و دست می شکند. در ادامه راهکارهای نوشتن محتوای جذاب را با هم بررسی میکنیم.
راهکارهای نوشتن محتوای جذاب
- تمرکز روی مباحث عملی
- استفاده عکس و فیلم،
- شخصیسازی نوشتهها
- در محتوا به میزان لازم نمک شوخطبعی داشته باشید
- محتوا هرچه استعاریتر، جذابتر
- محتوا را به صورت قصه بیان کنید تا جذاب تر شود
- کاربر را غافلگیر کنید
- از رسانههای مختلف کمک بگیرید
- مهم است که نشان دهید کاربر و مخاطب را می شناسید.
گام طلایی برای رسیدن به محتوای جذاب:
تولید محتوای پرسش و پاسخی (مسابقه ای)
یک تولید محتوای جذاب برای مخاطب عام روش پرسش و پاسخ است. میتوان با طرح سؤالهایی در حوزه کسب و کار موردنظر مخاطب را درگیر کرد وحتی تا آخر آن مطلب او را به اصطلاح سر پا نگه داشته تا آن مطلب را ببیند و بخواند.
هدف از این کار شناساندن اهداف سایت و نزدیک شدن به مخاطب با طرح سؤالهایی که ذهن او را نیز درگیر کرده است. برای تولید محتوا جذاب به صورت مسابقهای هم نباید مخاطب را زیاد خسته کرد و اجازه داد تا در این مسابقات و امتحانها و معماها پیروز شود. تا این حس پیروزمندی باعث اشتراک گذاری مطلب شود.
تولید محتوای ماشین حسابی و ابزاری
شاید این دو نوع محتوا به صورت ماشین حسابی و ابزاری درست نقطه مقابل هم باشند. چرا که محتوای ابزاری از پربازدیدترین سایتهای دنیا میباشد. مثلا انجام محاسبات و یا تقویم روزمرگی و یا افزایش سرعت سایت و یا نشان دادن کلمات تکراری میباشد. اما محتواهای ماشین حسابی کمتر در وبسایتهای فارسی بازدیدکننده دارند.
تولید محتوای اینفوگرافیک
یکی دیگر از انواع تولید محتوا جذاب به روش اینفوگرافیک است. در دنیای امروز که همه مشغله زیادی دارند و حوصله و وقت مطالعه مطالب طولانی نیست. بعضی افراد از نمودارها و عکسهای و آمار و ارقام در هنگام مطالعه مطلب استفاده میکنند. این نوع تولید محتوا بسیار حساس است و کار سادهای نیست و وقت زیادی میبرد. اما ارزشش را دارد تا بتوان یک محتوای جذاب تولید کرد.
تولید محتوای دمو (نسخه نمایشی و خدماتی از محصول)
نمونه نمایشی محصول در وبسایت، یکی از راههای معرفی و ارائه محصول است. این نمونهی نمایشی به صورت پاورپوینت، فیلم، ترفندهای گرافیکی جذاب میباشد. هدف استفاده از این روش برقراری ارتباط نزدیک با مخاطب میباشد. استفاده از تولید محتوای سفارشی در این روش مؤثر است. به این معنی که دقیقا همان مطلبی تولید شود که مخاطب به دنبال آن میگردد.
مثلا باید بدان در هر مطلب مقاله یا محتوا چه مطلبی بیشترین عبارت جستجواست. مثلا درباره پکیج دیواری بیشترین مشکل از سوی مشتریها هواگیری پمپ پکیج دیواری است. پس با استفاده از این عبارت میتوان آمار بازدید از سایت را بالا برد. از طرفی باید سلیقه مخاطبی را درباره فرمت محتوا به صورت نمایشی را شناسایی کرد. این نکته حائز اهمیت است که تبلیغ محصول صورت نگیرد و فقط به نیازهای مشتری و مخاطب و زندگی بهتر به واسطه محصول پرداخته شود.
تولید محتوای جذاب ویدیویی
این روزها تمام تولیدکنندگان و بازاریابان تأثیر تصویر و فیلم را بر ذهن مخاطب دریافتهاند. میتوان با یقین اعلام کرد که تولید محتوای ویدیویی در صورتی که حرفهای باشد میتواند موفقترین نوع تولید محتوا باشد. البته باید ویدیوها همان مراحل تولید محتوای جذاب را طی کنند و حرفی برای گفتن داشته باشد و متناسب با موضوع و محصول باشد.
فرمت های تولید محتوا
محتواها به صورت نوشتاری، تصویری (ویدیویی)، صوتی هستند. هر یک از این قالبها دارای یک فرمتی هستند: مقاله، موشن گرافیک، کتاب الکترونیکی، پادکست. از فرمت مقاله و کتاب الکترونیکی برای محتواهای نوشتاری استفاده میشود. موشن گرافیک برای محتواهای تصویری و ویدیویی. پادکست فرمتی برای محتواهای صوتی میباشد.
یکی از برنامههای محبوب تولید محتوا بر اساس موتورهای جستجوی گوگل برنامه وردپرس است که دارای دو بخش یواست و سئو میباشد. تولید محتوا سئو میتواند برای یک محتوای موفق سایت مناسب باشد. طبق تحقیقات انجام شده محتوای متنی بیشترین اعتماد مخاطب را جذب کرده و استانداردسازی مطلب متنی میتواند یکی از راهکارهای بالابردن موفقیت در نگارش محتوای متنی را داشته باشد.
فراموش نشود که برای تولید محتوا ابتدا باید محتوا را بشناسیم و درباره آن موضوع اطلاعات کسب کرد و تمام زوایا و نیازهای افراد درباره آن موضوع را کشف کرد و بعد برای تولید محتوا اقدام کرد. در شناختن نیازهای افراد و نگارش برای مخاطبین و رضایت آنها اصل تولید محتوا است. با توجه به این اصول میتوان هم به هدف مالی رسید و هم ارضای روحی و علاقه به شغل میباشد.
تولید محتوا میتواند یک راهکار برای کسب درآمد افراد باشد یا عشق و علاقهای برای لذت بردن از انجام آن میباشد. اما بهتر است در هر دو صورت به صورت تخصصی و حرفهای آن را دنبال کرد.
4 پاسخ
سلام .ما یه سایت جدید زدیم میخوایم مطالب سایت قبلی رو بیاریم روش چیکار کنیم که گوگل ایراد نگیره که مطالبمون کپیه؟
با سلام، اگر دامین جدید با قبلی فرق میکنه چاره ای ندارید که حتما مطالب رو تغییر بدید وگرنه باید از تگ کنونیکال استفاده کنید برای صفحاتتون.
تولید محتوای اینستا هم انجام میدید شما؟
با سلام، بله