آموزشی

سئو تکنیکال چیست؟ 

سئو-تکنیکال-چیست

سئو تکنیکال در کنار الگوریتم ها و قواعد سئو داخلی و خارجی، مجموعه ای از قوانین بسیار مهم و تاثیرگذار در کسب جایگاه و رتبه های برتر گوگل به شمار می آید. اهیمت رعایت فاکتور ها و چک لیست های طلایی سئو تکنیکال ( Technical SEO ) یا سئو تکنیکی و فنی قطعا بر هیچ سئو کار قهاری پوشیده نیست.

سئو بهینه سازی سایت باید در سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی انجام گیرد. هر یک از این بخش ها به نوبه خود حائز اهمیت و جایگاهی ویژه اند. سئو فنی Technical SEO از موثرترین روش ها و الگوریتم ها، به منظور کسب جایگاه برتر در گوگل به شمار می رود. در این مقاله از پرشیانا وب به بررسی سئو تکنیکال و هر یک از قوانین منحصر به فرد آن می پردازیم.

 

مفهوم اصلی سئو تکنیکال ( Technical SEO )چیست ؟

سئو تکنیکال ( Technical SEO )  تمامی فعالیت های تخصصی در سایت به منظور ارتقا و بهبود فنی سایت است. این مفهوم دربرگیرنده تمامی نیاز های خزنده گوگل است. بدین معنا که با رعایت صد در صدی سئو فنی، می توان از کراول شدن سایت به طور حتم اطمینان حاصل نمود.

تغییر مداوم و دوره ای اصول و قوانین گوگل که منطبق بر تغییر خواسته ها و نیاز های کاربران می باشد، در شکل گیری نوع سئو تکنیکال نیز تاثیر ویژه ای خواهد داشت. سئو فنی سایت ( تکنیکال ) نیز همواره با تغییر و بروزرسانی، شرایطی ایده آل را برای سایت رقم خواهد زد.

بهینه سازی و بروزرسانی دقیق و منظم سئو فنی، تمامی پیش نیاز های لازم در سایت برای لینک دهی و هم چنین بهینه سازی هر چه بهتر محتوا را فراهم می نماید. این بهینه سازی سایت را در یک وضعیت بسیار ایده آل برای کسب جایگاه و رنکیگ های برتر قرار می دهد.

Technical SEO از ضروری ترین اقداماتی است که در صورت انجام کاملا صحیح و دقیق آن باید شاهد یک ارتباط دوطرفه موفق میان سایت و موتور های جستجوگر گوگل نیز بود. این تکنیک می تواند سهم ویژه ای در کسب جایگاه های برتر داشته باشد.

فراگیری هر چه بهتر سرفصل های آموزش سئو فنی، خارجی و داخلی هر یک به نوع ویژه ای حائز اهمیت می باشد. تکنیک های سئو جوهره اصلی موفقیت و رشد یک وب سایت در دنیای گوگل شناخته می شود.

چک لیست طلایی سئو تکنیکال 100 % کاربردی

پیاده سازی قوانین و قواعد سئو تکنیکال باعث محبوبیت و هم چنین رشد وب سایت می گردد. اتحام دقیق الگوریتم های تعریف شده در بخش سئو فنی، به معنا بهبود و بهینه سازی سایت و رفع خطاهای موجود در آن خواهد بود.

این چک لیست عبارت است از :

  • امنیت سایت و پیاده سازی گواهینامه SSL
  • بررسی ارور های 404 و ریدایرکت صفحات
  • آنالیز سرعت بارگذاری سایت
  • بررسی و آنالیزی کد ها و سرتیتر ها
  • آنالیز صفحات ایندکس شده سایت در گوگل
  • محتوا سازی هدفمند بر اساس سئو
  • ایجاد قابلیت Mobile friendly
  • ساختار سایت
  • Robot.txt
  • نقشه سایت
  • داده های ساختار یافته ( Structured Data)
  • ریدایرکت 301
  • لینک های شکسته سایت
  • قابلیت AMP سایت
  • پشتیبانی سایت

 

امنیت سایت و پیاده سازی گواهینامه SSL 

امنیت سایت یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید همواره آن را مدنظر قرار داد. در هر یک از سایت ها می توان شاهد صفحاتی مشخص و ویژه بود. صفحاتی الزامی به ایندکس شدن آن در گوگل احساس نمی گردد.

فایل robot.tx به عنوان یک فایل متنی این معنا را به ربات های گوگل منتقل خواهد کرد که نیازی به ایندکس شدن صفحه مورد نظر وجود ندارد. به عبارتی دیگر با استفاده از فایل robot.tx می توان شاهد ایجاد یک محدودیت برای ربات های گوگل و در نتیجه افزایش امنیت سایت بود.

اجرا SSL و جایگزینی آن به جای برخی از قدیمی ترین پروتکل ها از جمله http و www یکی دیگر از فاکتور های افزایش ایمنی سایت به شمار می رود. وجود گواهینامه SSL در سایت به ارتقا رتبه آن و کسب جایگاه های اول در گوگل کمی نخواهد کرد.

اما باید توجه داشت که ایمنی سایت بیش از کسب جایگاه اهمیت خواهد داشت. هم چنین عدم وجود گواهینامه SSL موجب کاهش رتبه سایت می گردد. در آموزش سئو تکنیکال رعایت هر یک از فاکتور های مرتبط با امنیت سایت ضرورت خواهد داشت.

 

بررسی ارور های 404 و ریدایرکت صفحات | سئو فنی

سئو تکنیکال مجموعه ای از ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین قواعدی است که رعایت آن اهمیت ویژه ای در کسب جایگاه ها و رنکینگ های برتر گوگل خواهد داشت. در میان الگوریتم های سئو فنی می توان به ارور 404 اشاره نمود.

ارور 404 یکی از حساس ترین و مخرب ترین ارور ها در سئو سایت شناخته می شود. علاوه بر جنبه فنی، ارور های 404 موجب عدم تمایل کاربران به بازگشت در صفحات شده و در نتیجه موجب کاهش رتبه سایت می گردد.

ریدایرکت صفحاتی که با ارور 404 مواجه می شوند، کاربردی ترین راه حلی است که می توان به آن اشاره نمود. ریدایرکت صفحات یاد شده به صفحه هایی مشابه یا صفحه اصلی سایت، موجب جلوگیری از کاهش رتبه سایت و آسیب دیدن سئو خواهد شد.

 

آنالیز سرعت بارگذاری سایت | سئو تکنیکال

سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم ترین فاکتور ها در کسب رتبه های برتر گوگل به شمار می رود. سرعت بارگذاری کم یا کند بودن سرعت بارگذاری سایت از جمله فاکتور هایی است که به واسطه آن قطعا باید شاهد کاهش رتبه سایت به جهت عدم استقبال کاربران بود.

آنالیز سرعت بارگذاری سایت توسط نرم افزار های گوگل و هر یک از نرم افزار های موجود به بررسی وضعیت صفحات سایت کمک خواهد کرد. Page Speed Insights یکی از نرم افزار های کاربردی در این حوزه به شمار می رود.

افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل با انجام بهینه سازی عکس و هر یک از موارد موجود در سایت، امکان پذیر خواهد بود. استفاده از هاست و DNS سریع می تواند یکی از راهکار های بسیار موثر در این حوزه به شمار آید.

در صورتی که بتوانید از یک CSS استفاده کنید و این روش را جایگزین کدنویسی های متعدد نمایید، قطعا می توانید شاهد افزایش سرعت بارگذاری سایت خود باشید. فشرده سازی صفحات سایت اقدام دیگری است که در نهایت به افزایش سرعت بارگذاری منجر می گردد.

کم حجم بودن تصاویر و عکس های موجود در صفحات سایت نکته مهم دیگری است که می تواند سرعت بارگذاری را تا حد چشم گیری افزایش دهد.

 

کد نویسی سایت | بررسی و آنالیزی کد ها و سرتیتر ها

کد نویسی اصلی ترین فاکتور در سئو تکنیکال به شمار می رود. HTML و CSS که دو زبان اصلی در نشانه گذاری شناخته می شوند، رایج ترین کد های به کار گرفته شده در صفحات سایت های موجود در گوگل به شمار می آیند.

ارتقا این دو زبان طی سال های اخیر موجب شده تا امروزه HTML5 و CSS3 به عنوان زبان های کاربردی در کد نویسی سئو تکنیکال شناخته شوند. عدم استفاده از این دو زبان، نقشی بسیار مهم در کاهش رتبه سایت و هم چنین آثار منفی در سئو فنی سایت خواهد داشت.

به طور کلی کد نویسی از مهم ترین فاکتور های سئو تکنیکال به شمار می رود. آشنایی بسیار خوب و نزدیک کراولر موتور های جستجو با کد ها و تگ های زبان HTML5 موجب می شود تا بررسی سایت به سادگی انجام گیرد.

کد نویسی استاندارد و استفاده از css در کد نویسی از دیگر الگوریتم هایی است که باید به آن اشاره نمود. این کد های استاندارد به سه حالت و در سه جایگاه مورد استفاده قرار می گیرند. کد های داخلی، کد های مرتبط با هدر سایت و هم چنین کد هایی که در سایت های دیگر ( سایت های خارجی ) مورد استفاده قرار می گیرند.

گوگل با کد نویسی های سنگین در سایت مخالف است. از جمله خط قرمز های اصلی گوگل می توان به کد flash اشاره نمود. هم چنین کد های css نیز در این مقوله جای می گیرند. استفاده از این کد ها می تواند موجب سنگین شدن سایت گردد.

 

آنالیز صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

آنالیز و بررسی دقیق و دوره ای صفحات ایندکس شده در گوگل یکی از دیگر از الگوریتم های اصلی سئو فنی ( سئو تکنیکال ) به شمار می رود. Google Index Checker یکی از کاربردی ترین ابزار هایی است که با استفاده از آن می توان نسبت به آنالیز صفحات سایت اقدام نمود.

ابزار Google Index Checker کمک خواهد کرد تا مدیران برای بررسی صفحات ایندکس شده در مدت زمانی بسیار کوتاه اقدام نمایند. وضعیت صفحات ایندکس شده قطعا یکی از کاربردی ترین اقدامات به منظور بهینه سازی سایت می باشد. افزایش بازدید سایت از طریق این روش به سادگی امکان پذیر می گردد.

حتما بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست

محتوا سازی هدفمند بر اساس سئوی تکنیکال | نکات موثر در تولید محتوا

محتوا نویسی هدفمند بر اساس اصول سئو مورد نظر گوگل یکی دیگر از استراتژی هایی است که می توان آن را به سئو تکنیکال نیز ارتباط داد. شناخت ذائقه گوگل در این امر کمک بسیار زیادی به کاربران خواهد کرد.

کشف علت و چرایی تولید محتوا قطعا یکی از فاکتور هایی است که باید آن را در اولویت قرار داد. تولید محتوا باید بر اساس ذائقه گوگل از یک سو و هم چنین نیاز کاربران از سویی دیگر صورت گیرد.

با این حال می توان شاهد تولید محتوایی هدفمند بر اساس علاقه مندی های تعریف شده در گوگل بود. انتخاب هدفمند کلیدواژه برای تولید محتوا از جمله اولین نکات مهم و موثری است که باید به آن اشاره نمود.

استفاده از URL های کوتاه و هم چنین منظم از دیگر نکات موثر در حوزه سئو فنی سایت به شمار می رود. URL های کوتاه می توانند توجه کاربران را به خود جلب نمایند. از طرفی دیگر منظم بودن URL عامل مهم دیگری برای جلب توجه کاربران به شمار می رود.

پرهیز از انتخاب URL های گنگ و پیچیده می تواند در بهینه سازی سایت و افزایش بازدید آن نیز نقش چشمگیری داشته باشد. گام دیگری که در سئو تکنیکال همواره مورد توجه قرار می گیرد، بهینه سازی برچسب های انتخاب شده برای عنوان سایت است.

انتخاب توضیحاتی کاملا کاربردی و شفاف برای بخش توضیحات متا، فاکتور موثر دیگری است که باید به آن اشاره نمود. استفاده از ویدئو ها و تصاویر مورد علاقه کاربران، در تولید محتوا هدفمند نقشی ویژه را ایفا می نماید.

آموزش سئو نویسی این فرصت را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم می نماید تا ضمن تولید محتوا جذاب، تمامی ایده آل های گوگل را به درستی و به دقت رعایت نمایند.

 

ایجاد قابلیت Mobile friendly | واکنشگرایی سایت

قابلیت Mobile friendly به عنوان یکی از الگوریتم های بسیار محبوب از منظر گوگل شناخته می شود. امکان بازدید کاربران موبایلی از سایت، یکی از موثر ترین راهکار ها در افزایش و هم چنین بهبود رتبه سایت از یک سو و کنترل سئو تکنیکال از سویی دیگر شناخته می شود.

بررسی یک سایت توسط موتور های جستجوگر گوگل در بخش Mobile friendly امروزه بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد. سیاست های جدید گوگل بررسی این قابلیت را مهم جلوه می دهد و بر همین اساس نیز واکنشگرایی سایت امروزه فاکتور بسیار مهمی خواهد بود.

ابزار سرچ کنسول ( بخش mobile usability ) امکان بررسی وضعیت سایت در رابطه با واکنشگرایی و هم چنین قابلیت Mobile friendly را فراهم می نماید. با بررسی وضعیت سایت از این حیث قطعا می توان شاهد نتایجی مثبت و ایده آل بود.

در این مقاله از پرشیانا وب به بررسی چک لیست طلایی سئو تکنیکال پرداختیم. بررسی سئو فنی سایت به عنوان سومین عنصر مهم پس از سئو داخلی و خارجی، بیش از پیش به افزایش بازدید صفحات سایت در گوگل و هم چنین کسب جایگاه های برتر کمک خواهد کرد.

اگر به دنبال طراحی سایت و همچنین سئو و بهینه سازی برای سایت خود هستید می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با پرشیانا وب تماس بگیرید.

 

آموزش کامل سئو یکی از آموزش های بسیار زمان بر شناخته می شود. کسب تجربه در رابطه با سئو تکنیکال از جمله موثرترین مواردی است که می توان به آن اشاره نمود. تجربه ای که در نهایت منجر به خلق بهترین و کاربردی ترین قواعد می گردد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *